Case: Edustajiston vaalit – Suomen suurimmat vaalit vuonna 2013

OP-Pohjola-ryhmään kuuluvista osuuspankeista 62:ssa järjestettiin marraskuussa samanaikaisesti edustajiston vaalit. Kun kaikkien osallistuneiden pankkien edustajiston vaalit lasketaan yhteen, ne olivat tämän vuoden suurimmat vaalit Suomessa. Äänioikeutettuja omistajajäseniä on yhteensä yli 900 000.

Osuuspankki on asiakkaidensa tarpeista johdettu pankki, jossa asiakkaan ja omistajan intressit yhtyvät ja omistajajäsenellä on aito vaikuttamismahdollisuus. Noin kaksi kertaa vuodessa kokoontuva edustajisto päättää muun muassa tilinpäätöksen vahvistamisesta ja valitsee hallintoneuvoston sekä tilintarkastajat. Viesti kulkeutuu pankin johdolle myös pienemmistä, käytännön asioista.

– Edustajat voivat tuoda esiin asiakkaan näkökulmaa pankin toiminnasta ja kertoa, mikä siinä mietityttää: meneekö pankki iltaisin liian aikaisin kiinni, miten puhelinpalvelu toimii tai saako palvelua omalla äidinkielellä, listaa Itä-Uudenmaan Osuuspankin hallintoneuvoston puheenjohtaja Markus Johansson.

Oulun Osuuspankin toimitusjohtaja Timo Levo kertoo myös itse olevansa tarvittaessa suoraan yhteydessä edustajiin. – Olen yhteydessä edustajiston jäseniin, jos pankilla on suunnitelmia heidän alueeseensa liittyen. Toisaalta he voivat olla myös minuun yhteydessä, jos ovat kuulleet asioita tai toiveita, jotka liittyvät pankkiin, hän kertoo.

 

Case: Edut maailmanluokkaa

Verkkopankin uudessa Omat edut -osiossa asiakkaan on helppo tarkistaa, paljonko OP-bonuksia on vuoden mittaan kertynyt, kuinka paljon niitä on käytetty ja paljonko niitä on kulloinkin käytettävissä. Lisäksi asiakas näkee vakuutuksista ja pankkipalveluista saadut alennukset. Hanna-Mari Parkkisella, joka työskentelee Accentureen kuuluvassa palvelumuotoilutalo Fjordissa, on työnsä puolesta sekä asiakkaan että pankkipalveluiden asiantuntijan rooli. Hän vetää työkseen palvelusuunnitteluprojekteja finanssisektorilla, tutkii esimerkiksi asiakas- ja keskittämisohjelmia. Yritys suunnittelee verkkopankkipalveluita muun muassa kuudelle maailman kymmenestä huippupankista.

- Teimme tutkimustyötä eräälle kansainvälisistä pankkiasiakkaistamme. Siinä vertailimme globaalisti pankkien bonusohjelmia. Oli tietenkin mukava huomata, että oman pankin bonusohjelma oli yksi parhaimpia maailmassa, Parkkinen kertoo tyytyväisenä.

- Asiakaspalvelu Osuuspankkien konttoreissa on loistavaa, siksi saman kokemuksen pitää välittyä myös verkkopankista. Esimerkiksi verkkopankin helppokäyttöisyys ja henkilökohtaisuus ovat asioita, joihin kannattaa panostaa, hän kiteyttää.

Parkkinen on huomannut konkreettisesti OP-bonusten hyödyn. Hän kertoo esimerkin:

- Olen keskittänyt kaikki perheen pankki- ja vakuutusasiat OP-Pohjolaan. Minulla on säästötili, avasin juuri pitkäaikaissäästötilin, sekä Visa-kortti ja olen eläkevakuutussäästäjä.

- Kilpailutin pankeilla asuntolainani. En heti tajunnut, että osuuspankin lainasta kertyviä bonuksia käytetään koti-, henki-, matka- ja autovakuutusten maksamiseen. On mahtavaa, että niin voi tehdä. Nyt nettipankissa pystyy sitten helposti seuraamaan, mitä säästöt tarkoittavat todella.

Myyntipäällikkö Leena Muesa OP-Pohjolasta uskoo, että Omat edut -näkymä op.fi:ssa parantaa asiakaskokemusta ja konkretisoi asioinnin keskittämisestä saatavan hyödyn.

 

 

 
Jaa tämä sivu
Tallenna tämä sivu aineistopankkiinPoista sivu aineistopankista
Tulosta sivu